1955 Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Mercedes-Benz1955
300SL Gullwing


  • In de fabriek gemonteerd aluminium motorblok en sportnokkenassen
  • Een van de best rijdende Gullwings die er is
  • Ongelooflijk gedocumenteerde (race!) geschiedenis
€ 1.290.000
Informeer nu
Deel deze wagen

Laten we eerlijk zijn. Voor elk kind dat ooit met gekruiste benen op de grond zat, door glanzende autobladen bladerde en droomde van snelheid, was dit dé auto. Het ruimteschip op wielen. De poster aan de slaapkamermuur. De machine die niet fluisterde over prestaties – maar het schreeuwde. Luid en trots. Met deuren die opengingen als de ingang naar een andere wereld. Zelfs stilstaand leek de 300 SL Gullwing te bewegen. En wanneer die iconische deuren omhoog zwaaien? De tijd staat stil. Harten racen. Op dat moment stap je niet in een auto – je stapt een droom binnen. Maar vergis je niet – deze Mercedes-Benz 300 SL Gullwing uit 1955 ziet er niet alleen uit als een droom. Hij leefde als een droom. Dit is geen verwende 'garage queen'. Dit is een machine met verhalen om te vertellen. Over racecircuits en langeafstandsrally's. Over gepassioneerde eigenaars die precies wisten wat ze hadden. Met één van de meest complete en fascinerende geschiedenissen die we ooit hebben gezien, is deze Gullwing niet alleen legendarisch – hij leeft.

Op 10 januari 1955 werd hij in de fabriek afgeleverd in Fire Red (DB 534) met een zwart interieur – een gedurfde, fascinerende combinatie die hij vandaag de dag nog steeds met trots draagt. En hoewel veel Gullwings indrukwekkende specificaties hebben, is het eigenlijk het verhaal van deze auto dat hem onderscheidt. In 1971, onder het eigendom van Herr Hermann Quint in Connecticut, werd een beslissing genomen. In plaats van genoegen te nemen met een routinematige servicebeurt bij de lokale garage, deed Quint het ondenkbare: hij stuurde de auto terug over de Atlantische Oceaan, rechtstreeks naar Stuttgart – het hart van Mercedes-Benz. Waarom? Omdat hij begreep dat een auto van dit kaliber niets minder verdiende dan de zorg die de fabriek hem bood. Het resultaat? Een volledige revisie door Mercedes-Benz zelf, inclusief – zoals bevestigd door de originele factuur – de installatie van een lichtgewicht aluminium motorblok en sportnokkenassen. Geen compromissen. Alleen uitmuntendheid.

Spoed naar 1978: maak kennis met M. John Olsen, redacteur en uitgever van de SL Market Letter — één van de meest gerespecteerde stemmen in de Mercedes-Benz-wereld. Het feit dat Olsen, een kenner in alle opzichten, voor deze Gullwing koos, spreekt boekdelen. Maar Olsen was niet zomaar een schrijver — hij was een coureur. Een purist. Een man die geloofde in de ziel van een auto. Hij bezat deze Gullwing niet zomaar — hij leefde hem. Hij reed ermee. Hij racete ermee. Hij voelde zich ermee verbonden. Zijn handgeschreven brieven, die de auto nog steeds vergezellen, getuigen van een relatie die niet in specificaties, maar in emotie werd gemeten. Onder zijn leiding verdiende deze Gullwing een autosport-cv dat leest als een greatest hits-album. In 1983 doorkruiste hij de VS in de legendarische Cannonball Run en eindigde als derde overall — achter slechts twee moderne machines. In 1986 denderde hij door Laguna Seca tijdens de Monterey Historic Races en eindigde als tweede van de dertig 300 SL's. En in 1987 won hij de Mille Miglia met Tom Warth, oprichter van Classic Motor Books, op de passagiersstoel. Hij haalde letterlijk de krantenkoppen. Toen kwam 1988. De auto kwam in handen van wéér een boegbeeld in de Mercedes-Benz-wereld: Alex Dearborn, oprichter van de Dearborn Automobile Company. Wederom een echte liefhebber die deze Gullwing moest hebben. Ongetwijfeld aangetrokken door zijn afkomst, snelheid en onmiskenbare uitstraling. Zonder aarzeling schreef Dearborn de auto in voor de Elkhart Lake Road America 300 SL Grand Prix – en won. De eerste plaats. Opnieuw het bewijs dat dit geen museumstuk was. Het was, en is, een racewagen. In 1990 werd hij aangekocht door Herbert Chambers, wiens prestigieuze collectie zich richtte op auto's met zowel stamboom als ziel. De originele verkoopfactuur is nog steeds in het archief – onderdeel van een uitgebreid archief dat de auto tot op de dag van vandaag vergezelt. Dat archief bevat racefoto's, jurybladen, krantenknipsels, onderhoudshistorie en, misschien wel het meest bijzonder, Olsens persoonlijke correspondentie. Een documentatiepakket dat net zo rijk, geloofwaardig en compleet is als de auto zelf. Vandaag de dag is de Gullwing in Belgische handen. De huidige eigenaar zorgde ervoor dat de auto de aandacht kreeg die hij verdiende voordat hij te koop werd aangeboden. Onze eigen werkplaats voerde een complete mechanische revisie uit ter waarde van meer dan € 10.000 – inclusief een volledige revisie van het remsysteem (hoofdremcilinder, servo, pompen, leidingen), een gerestaureerde generator, vier nieuwe banden en een uitgebreide onderhoudsbeurt. Het resultaat? Een Gullwing die net zo opwindend aanvoelt als hij eruitziet. Vanaf het moment dat de motor aanslaat, komt de auto tot leven. De verlaagde 'stance’. De stevige sportophanging. Het metalen gegrom van dat lichtmetalen blok. Dit is geen slaperige klassieker. Hij is strak, alert en responsief – een mechanische symfonie in beweging. Achter het stuur is het niet zomaar een ritje. Het is een dialoog met de geschiedenis.

Maar wat deze Gullwing echt onderscheidt, is niet alleen de herkomst of de staat. Het is het gevoel dat je krijgt. De adrenaline. De grip op het stuur. Het gebrul van de motor die door de toeren klimt. Die zeldzame combinatie van mechanische genialiteit en kinderlijke verwondering. Dit is niet zomaar een Mercedes-Benz. Het is niet zomaar een 300 SL. Het is een icoon. Een legende. Een levend stukje autosport.

Interesse in deze Mercedes-Benz?

Laat uw gegevens achter in dit formulier en wij nemen contact met u op!

+32 (0)50/73 75 71
sales@rnrclassics.be

Heb je een gelijkaardige wagen te koop? We zijn geïnteresseerd!

Full name