'28 De Dion Bouton

€ 27.000

Met de De Dion-Bouton keren we terug naar het prille begin van de automobiel. Graaf Albert de Dion bijgenaamd “Comte-Mécanicien” was begeesterd door techniek en wilde een eigen mechanisch voortbewogen koets ontwikkelen. In 1881 besloot hij een versnelling hoger te schakelen en nam de instrumentenmaker Georges Bouton in dienst. Na een jaar zwoegen reed hun eerste stoomvoertuig uit de werkplaats. Toen nog volledig gericht op voortbeweging doormiddel van stoom bouwde De Dion een reusachtig complex in Puteaux nabij Parijs waaruit ze naam en faam verwerfden door hun starre achteras, nu nog steeds gekend als De-Dion as. Na een eerste betrouwbaarheidswedstrijd tussen Parijs en Rouen bleek dat van de 15 deelnemers die de finish wisten te bereiken er 13 een verbrandingsmotor hadden, altijd te vinden voor mechanische nieuwtjes besloot De Dion hierop over te schakelen en met succes. In 1895 verscheen hun eerste product een ééncilinder driewieler. Niet alleen bouwden ze hun eigen voertuigen, maar hun techniek was zo betrouwbaar dat ze ook toeleverden aan diverse andere autofabrikanten. Na de eerste ééncilinders, kwam in 1903 de tweecilinder uit en in 1905 de viercilinder. In 1910 bouwde De Dion als eerste een in serie geproduceerde V8 van enige betekenis. Geplaagd door financiële tegenspoed sloot de fabriek tijdelijk de deuren in 1927. De productie werd kort daarna hervat met een 2,5 liter 8 cilinder en de 4-cilinder. De productieaantallen bleven echter laag en de laatste personenwagen werd in 1932 gebouwd, de fabriek bleef echter tot eind de jaren 40 actief.
Albert de Dion was niet enkel de vader van de Franse automobielindustrie maar tegelijk één van de 3 stichtende leden van een andere Franse instituut: Automobile Club de France.
Het hier aangeboden type IW model is de Sport Special, het rallymodel uit de belle Epoque zeg maar.
Een soortgelijk type reed zelfs mee met de legendarische Targa Florio van 1915.
De wagen zelf heeft het meeste van zijn tijd op de Balearen doorgebracht en vanaf 1965 in Bari, Italië waar de wagen in een persoonlijke collectie vertoeft heeft. Dit verklaart de echt wel uitzonderlijke geconserveerde toestand, een echt museumstuk en een originele toevoeging van ieder wagenpark. Maar niet te vergeten ook een echte eye-catcher op ieder pré-war event. De wagen staat nog steeds op z’n originele Spaanse inschrijving. Ook alle oude inschrijvingen zijn nog aanwezig. Met deze De Bouton werf je niet alleen een uniek voertuig aan maar tevens een stukje Europese automobiel Heritage.

Interesse in deze wagen?

Contacteer ons
of bel ons +32 50 73 75 71
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton
  • '28 De Dion Bouton

Klik op de kleine afbeeldingen om deze te vergroten.