'36 AC 16/80 HP

€ 145.000

AC Cars, niet alleen een legende maar tevens één van de oudste merken in de automobielindustrie. Auto-Carrier Ltd. ontstond in 1901 en bouwde hun eerste driewieler wagens in 1904. Deze hadden een enorm succes in de transportsector. Dit zorgde ervoor dat AC drie jaar later een passagiers versie bouwde, de Sociable. Hiermee begon AC aan hun lange en hobbelig parcours als autobouwer.

Na de verhuis naar hun legendarische fabriek in Thames Ditton werd het beroemde AC “roundel” logo voor het eerst gebruikt en de eerste 4-wiel wagens rolden de band af.
AC werd dankzij successen in o.a. Monte Carlo en Montlhery bij Parijs een vaste waarde in de pre-war racewereld. Minder succesvol waren ze echter op financieel vlak, en de beurscrash van 1929 was de doodsteek. De feniks herrees echter en bracht meteen een nieuwe reeks wagens uit, productie beperkte zicht tot slechts enkele tientallen wagens per jaar maar wel volledig op wens van de klant.
AC droeg dan ook met trots de slogan ‘The Saville Row of Motordom’
Men kon kiezen uit Drop-head coupés, cabriolets, saloon en race versies en dit alles in zowel een korte en lange versie. Ook op het kleinste detail werd gelet, merk bijvoorbeeld het AC logo op de pedalen op, en ieder jaar werd de modellenreeks geüpdatet, wat toentertijd heel uitzonderlijk was. Dit maakt het bijna onmogelijk om twee identieke AC’s te vinden uit de jaren 30. Naast de uitgebreide keuzes presteerden ze ook mechanisch op een hoog niveau. De door Weller ontwikkelde 6-cilinder gevoed door drie carburatoren voorzag de wagen van 80pk en werd aangedreven door een nieuwe 4-bak die nu nog vertrouwd aanvoelt. Hun uitzonderlijk lage productie en mechanische superioriteit zorgen ervoor dat deze wagens toen zeer gewild en nu uitermate gezocht zijn en een heel uitzonderlijke verschijning zijn op ieder event.

Voor onze wagen nemen we een sprong naar 1936 toen deze 4-zits sport tourer gebouwd werd op het lange chassis. De wagen werd voorzien van de zwaarste Weller motor de 80pk versie. Er werden slechts 44 exemplaren van deze sportieve roadster gemaakt, waardoor dit een vaak gezochte en vooral ook exclusieve model is.
De wagen verliet de fabriek op 9 maart en werd geleverd aan de eerste eigenaar Mr Holloway. De geschiedenis van de wagen bleef volledig gedocumenteerd door de AC owners club en heeft tot op heden slechts 7 eigenaars gekend. De historiek van deze 75 jaar jonge bolide is tevens uitzonderlijk goed gedocumenteerd. Er zijn niet enkel kopieën van de originele buildsheets aanwezig maar ook verschillende leverbonnen en facturen tot zelfs briefwisseling tussen toenmalige eigenaars en de AC-fabriek. Dit maakt duidelijk dat deze bolide steeds in handen van gepassioneerde collectioneurs geweest is, wat natuurlijk ook de ongelooflijke originaliteit en kwaliteit verklaart.
Niet alleen de aanwezige documentatie is uitzonderlijk, ook de geschiedenis van de wagen an sich is heel speciaal. Hoeveel wagens kunnen zeggen dat ze aan de beroemde AC-race op SIlverstone in 1953 deelgenomen hebben, laat staan dat ze op de voorste startrij stonden én dat de foto in magazines en kranten gepubliceerd werd?

Niet alleen een wagen om van te genieten dus, maar ook een geschiedenis om U tegen te zeggen.

De wagen werd in 1989-99 volledig ‘Nuts and Bolts’ en Body-Off gerestaureerd door de autoriteit op gebied van AC restauraties in Dorset. Deze uitvoerige restauratie nam 60 weken in beslag. De uitgevoerde werken werden tevens wekelijks bijgehouden en tot in elk detail gedocumenteerd. Dit alles resulteerde in 2 dikke mappen vol documentatie, facturen en beschrijvingen van de restauratie
De AC kreeg een opfrissing in z’n originele prachtige Blauw/Zilveren metallic. Herlakt naar uitzonderlijke hoge standaard. Ook het interieur is terug bekleed met het originele blauwe Connolly leder en voorzien van de unieke stikpatronen in zetels en deurbekleding.
Alle details werden met evenveel zorg behandeld en dit zie je dan ook meteen. De wagen is niet alleen matching colors maar wat nog meer uitzonderlijk is voor een wagen van die leeftijd: ook volledig matching nummers qua motor en techniek.

De rijervaring met deze AC is niet alleen uniek door z’n looks maar ook een plezier, door de aangename hoge zitpositie en soepel schakelende vierbak. Een unicum bij pre-war wagens. Deze wagen laat zich perfect genieten tijdens prachtige zomerse ballades en ritten, wens je sportiever aan de slag? Dan ben je ook verzekerd van een mooie surplus gezien de leeftijd van de wagen op diverse rally’s. Deze topmotorisatie levert niet alleen puike prestaties, ook het geluid klinkt als muziek in de oren, en zorgt voor een passende soundtrack bij dit filmisch plaatje.

Interesse in deze wagen?

Contacteer ons
of bel ons +32 50 73 75 71
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP
  • '36 AC 16/80 HP

Klik op de kleine afbeeldingen om deze te vergroten.